Op reis naar Canada #6: Tadoussac
- Marjolijn Barten
- 6 jan 2023
- 2 minuten om te lezen
In het zevende deel van de serie over Canada gaan we naar Tadoussac. Dit is het walvisparadijs in de provincie Quebec. Tadoussac is gelegen aan de Saguenay rivier die uitmondt in de St. Lawrence baai. Door de menging van het warme, zoete water van de rivier en het koude, zoute water van de St. Lawrence komt er veel kril voor. Hierdoor is het een uitstekende plek om walvissen te spotten.

Zoals de inleiding al doet vermoeden hebben we hier een excursie geboekt om walvissen te spotten. Warm aangekleed en gewapend met mijn camera stonden we op het dek van de boot, in de hoop een paar mooie dieren te spotten. Helaas was het erg rustig in de baai, waardoor we weinig gezien hebben. Er zwommen een aantal dwergvinvissen en een groep witte dolfijnen. Ik had heel graag een omhoog springende walvis gefotografeerd, of een staartvin, maar het bleef bij rugvinnen. Het was wel een fantastische ervaring!

In het dorpje zit ook het Centre d'Interprétation des Mammifères Marins (CIMM). Hier hebben ze heel veel informatie over de walvissen en dolfijnen die in de baai leven. De meest voorkomende soort is de witte dolfijn, ook wel de beloega of witte walvis. Deze dolfijn kenmerkt zich door zijn geheel witte of grijze kleur en heeft een kleine, afgeronde kop. Deze soort komt voornamelijk voor in de arctische en subarctische zeeën. Incidenteel laat deze dolfijn zich ook in de Noordzee zien.
Het CIMM was erg interessant om te bezoeken, maar jammer genoeg was de meeste informatie enkel in het Frans te lezen.

Tadoussac was een mooi dorpje dat veel te bieden heeft. Jammer genoeg was de walvisexcursie niet helemaal geslaagd, maar dat mag de pret niet drukken. Nooit eerder had ik dolfijnen of walvissen in het wild gezien en dat was toch wel heel erg tof.
Na Tadoussac gaan we terug in de richting van Quebec. Onderweg stoppen we op een Camping Municipal waarna we verder trekken naar Lac Monroe!

_edited.png)



Opmerkingen