Op reis naar Canada #5: Montréal & Quebec City
- Marjolijn Barten
- 4 dec 2022
- 2 minuten om te lezen
Na ons bezoek aan Brockville verblijven we één nacht in Montréal. We kiezen ervoor om de stad zelf niet te bezoeken, en om even een beetje rust te pakken. De volgende dag vertrekken we naar Quebec. Al met al zijn het aardig wat kilometers, dus even een dag tussendoor niets is dan ook wel fijn. We verblijven twee nachten op de camping in Quebec waardoor we een volle dag hebben om de stad te zien.

Vanaf de camping pakken we een Uber naar de stad. Uber werkt ontzettend goed in Canada waardoor we gemakkelijk en snel op onze bestemming komen. Waar we uitstappen, zien we direct bovenstaand kunstwerk. Artiest Ai Weiwei heeft hier 2000 reddingsvesten opgehangen die gedragen zijn door Syrische vluchtelingen. De reddingsvesten zijn gevonden op de stranden van het Griekse eiland Lesbos. Op deze manier vraagt Weiwei aandacht voor de vluchtelingencrisis, die wereldwijd een steeds groter probleem wordt. Meer over dit kunstwerk kun je lezen in een artikel op de website van CBC.

We lopen verder de stad in en wat gelijk opvalt is de mooie architectuur. Je hebt hier niet het gevoel dat je in een grote stad bent. De gebouwen zijn in Europese stijl gebouwd, maar hebben wel een duidelijk, Noord-Amerikaans tintje. Quebec City is de hoofdstad van de Franstalige provincie Quebec. De stad is gelegen aan de St. Lawrence Rivier en telt net geen 550.000 inwoners. De naam Quebec komt van het Algonquin "Kébec" dat "waar de rivier versmalt" betekent.
Het meest opvallende gebouw van Quebec is het Chateau Frontenac. Dit is een hotel dat gebouwd is in 1893 in de stijl van een kasteel. Het hotel is een van de eerste hotels die door de Canadese spoorwegmaatschappij werd opgericht. De spoorwegmaatschappij probeerde door het oprichten van luxe hotels het spoorwegverkeer een stimulans te geven door rijke reizigers meer voorzieningen te geven.
In de stad zijn talloze winkeltjes te vinden met souvenirs en lekkernijen. Zo is er ook al een kerstwinkeltje geopend en lunchen we met een flink bord poutine. Nouja, mijn vader dan. Mijn moeder en ik kiezen toch voor iets anders. Poutine is een typisch Canadees gerecht wat traditioneel gezien bestaat uit friet bedekt met wrongel en gedrenkt in jus. Hier kun je daarnaast nog allerlei andere ingrediënten aan toevoegen zoals kip of pulled pork.

Na een lange dag wandelen door de stad bestellen we weer een Uber terug naar de camping. We kunnen ons gaan opmaken voor het eerste hoogtepunt van de reis. Dat klinkt misschien gek, gezien de mooie steden die we al gezien hebben, maar de volgende stop van de reis is Tadoussac. Daar gaan we op walvisexcursie, en dat is iets waar ik al heel lang naar uitkijk.
Tot volgende week!
Groetjes,

_edited.png)



Opmerkingen