top of page

Op reis naar Canada #4: Kingston & Brockville

  • Foto van schrijver: Marjolijn Barten
    Marjolijn Barten
  • 17 nov 2022
  • 2 minuten om te lezen

De camper is opgehaald en ingeruimd, boodschappen zijn gedaan, klaar om op reis te gaan. De eerste camping is in Kingston en een dag later gaan we op bezoek bij vrienden van mijn vader in Brockville. Kingston ligt zo'n 260km ten oosten van Toronto en Brockville is een kleine 84km verder langs de St. Lawrence River. Rond Kingston ligt het Thousand Islands National Park en is daarom ook een populaire plaats voor toeristen.

Een van de eilandjes in het Thousand Islands National Park

Eerlijk is eerlijk, Kingston en de Thousand Islands hebben we overgeslagen. Omdat we in korte tijd veel kilometers hebben gemaakt, moesten we ook keuzes maken in welke plaatsen we wel en niet zouden bezoeken. Toch wil ik Kingston wel even meenemen, want de omgeving is erg bijzonder. Tussen Gananoque en Butternut Bay ligt de 1000 Islands Parkway waarmee je een mooie toeristische route rijdt langs het park. In het park zijn 21 eilanden te vinden met daarnaast nog veel meer kleinere eilandjes. Het grootste gedeelte van dit park is enkel met een boot te bereiken, vandaar dat het zeker aan te raden is om een riviercruise te boeken. De dichtstbijzijnde stad is Brockville, en daar zullen wij stoppen.

In Brockville ontmoeten we Stefan en Bruce. Stefan is een oude vriend van mijn vader en Bruce is dan weer een vriend van Stefan. We krijgen eerst een lekkere lunch en daarna een tour door Brockville. Brockville heette vroeger Elizabethtown en staat bekend als "City of the Thousand Islands". Het ligt aan de noordelijke oever van de Saint Lawrence rivier en aan de overkant ligt Morristown, New York (VS). Oorspronkelijk werd het gebied bewoond door de St. Lawrence Iroquians en later de Oswegatchie. Brockville is een van de oudste gemeenschappen van Ontario, gesticht door loyalistische kolonisten en is vernoemd naar de Britse generaal Sir Isaac Brock.

We stoppen ook bij de Brockville Tunnel, dit is de eerste spoorwegtunnel die in Canada is gebouwd; de bouw begon in september 1854 en de eerste trein reed door de tunnel op 31 december 1860. Sinds 2017 is het opengesteld voor het publiek als een gratis seizoensgebonden toeristische attractie. In de tunnel wordt door middel van geluids- en lichteffecten het voorbij komen van een trein gesimuleerd. Helaas is dit op de dag van ons bezoek niet in werking gezet, vermoedelijk had dit te maken met het recente overlijden van Queen Elizabeth II.


In het centrum van Brockville staan nog meerdere oude gebouwen waar we langs komen, zoals het stadhuis, een kerk en vele grote landhuizen. We komen ook door de haven, waar op dat moment een grote brandweerwagen water staat te spuiten. Daarna hebben we nog een rondje door de buitenwijken gereden en zijn we weer teruggegaan naar het huis van Stefan.

We hebben nog een heerlijk stukje pompoentaart gegeten. De vrouw van Stefan was inmiddels ook thuis dus hebben we nog gezellig gekletst. Daarna was het wel weer tijd om verder te gaan want we moesten nog verder naar de camping in Montréal.


Het was een ontzettend fijne dag, waarbij we een onbekende stad goed hebben kunnen zien. Brockville is een mooie stad die qua toerisme veel te bieden heeft, en wat mij betreft echt een aanrader is om te bezoeken.

De reis gaat nu via Montréal verder naar Quebec City. Daarover de volgende keer meer!


Groetjes,

Marjo

Opmerkingen


  • Black Facebook Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Flickr Icon
  • Black Instagram Icon
  • TripAdvisor

© 2022 Door Marjo.

bottom of page