Op reis naar Canada #1
- Marjolijn Barten
- 23 okt 2022
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 11 nov 2022
Het zit nog vers in mijn geheugen. De fantastische reis die ik samen met mijn ouders heb gemaakt in Canada. Een reis die oorspronkelijk gepland stond voor het najaar van 2020, kon door COVID-19 pas dit jaar plaatsvinden. Het lange wachten werd beloond met zeeën van oranje/rode bomen en het zien van meerdere wilde dieren. Wat een geweldige reis was dat...

Omdat ik een reis van drie weken onmogelijk in één blog kan samenvatten, ga ik dat niet eens proberen. Ik zal in delen gaan vertellen over mijn ervaringen in dit fantastische land en wat wij allemaal hebben meegemaakt. Maar, zo'n enorme reis heb je niet in een dag of twee rond natuurlijk. Vandaag wil ik jullie dan ook iets vertellen over hoe we deze reis hebben voorbereid, en wat hier allemaal bij kwam kijken.
Even terug in de tijd. Mijn ouders droomden er al jaren van om de Route 66 te rijden op een motor. Vanwege de situatie in de VS en het feit dat Route 66 al lang niet meer hetzelfde is als dat het vroeger was, werd de focus verplaatst naar Canada. Samen met mijn vader heb ik een reizigersbeurs bezocht van Tioga Tours, waar enthousiaste reizigers hun ervaringen met Canada en de Verenigde Staten deelden. Hier woonden we een presentatie bij van een reis door Oost-Canada, New England en Niagara Falls. Deze reis gaat deels door de VS (New York, New Hampshire & Vermont) en Canada (Ontario & Quèbec). Hierdoor begon het te kriebelen om zelf ook zo'n reis te gaan maken. De reden dat we voor Oost Canada kiezen, is dat er mensen in dit gedeelte van Canada wonen waarbij we graag op bezoek zouden gaan.

Nu het zaadje geplant is, zijn we gaan kijken naar de route en wat we zouden gaan bekijken. Mijn moeder had de wens om te kijken hoe de First Nations leven, mijn vader wilde graag naar Algonquin Provincial Park en zelf had ik mijn zinnen gezet op het walvis spotten in Tadoussac. Daarnaast moesten we op bezoek bij een oude vriend van mijn vader in Brockville, en langs mijn oude stagebedrijf in Walton.
De First Nations bevonden zich op Manitoulin Island. Daarmee hadden we al gauw een ruwe schets te pakken. De route zou starten in Toronto. Via de Thousand-Islands-Parkway rijden we naar Brockville. Daarna gaan we noordelijker, via Quebec City gaan we naar Tadoussac. Daarna gaan we weer terug en rijden we via Ottawa richting Algonquin Provincial Park. De volgende stop wordt Manitoulin Island. Vanaf South Baymouth pakken we de veerpont naar Tobermory om dan door te rijden naar Walton. Daarna rijden we nog naar Niagara Falls en eindigen we de reis weer in Toronto. Voor dit alles hebben we drie weken de tijd. Deze route zou zo ongeveer 3400km lang zijn.

Met nog een aantal bezoekjes aan het kantoor van Tioga Tours in Zwolle, veel planning en uitzoeken wat we allemaal wilden gaan doen en zien, hadden we de route rond. We zouden op 20 september 2020 vertrekken en op 10 oktober weer thuiskomen. Helaas kwam daar een coronapandemie tussendoor, en werd de reis tot twee keer toe uitgesteld. Maar, drie maal is scheepsrecht en op zondag 18 september zaten we dan daadwerkelijk in het vliegtuig naar Toronto.
Met een enorme bult aan voorbereiding en een route vastgesteld, hebben we er ontzettend veel zin in. We vliegen met Air Canada en Tioga Tours heeft alles voor ons geregeld. De reis kan eindelijk beginnen.
We huren een camper bij CanaDream, maar daar is de regel dat je de camper niet op mag halen op dezelfde dag dat je aankomt met het vliegtuig. We kiezen er voor om eerst een dag in Toronto door te brengen, en pas op dag twee de camper op te halen.
In de volgende blog ga ik jullie meenemen naar Toronto, de grootste stad van Canada en tevens de hoofdstad van de provincie Ontario.
Groetjes! Marjo

_edited.png)



Opmerkingen